Wszyscy właściciele nieruchomości zobowiązani są do złożenia Burmistrzowi Miasta Marki deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie. Deklaracja opisana powyżej stanowi podstawę do wyliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłata ta zgodnie z ustawą musi być miesięczna, lecz do Rady Miasta Marki należy wybór częstotliwości uiszczania powyższej opłaty.
W Markach opłatę należy uiszczać miesięcznie na koniec danego miesiąca kalendarzowego.
Zasadniczą zasadą w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi jest przejęcie przez gminy własności odpadów, a więc obligatoryjne przejęcie przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości zamieszkałych w zakresie zagospodarowywania odpadów komunalnych.
Na właścicieli nieruchomości ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Marki (Uchwała Nr LXVI/704/2023 Rady Miasta Marki z dnia 26 kwietnia 2023 roku) nakłada obowiązki zapewniania czystości i porządku poprzez:
- wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;
- indywidualne oznakowanie pojemników na odpady (właściciele nieruchomości, na których powstają odpady komunalne, korzystający w pojemników, zobowiązani są do indywidualnego ich oznakowania polegającego na naniesieniu na nich, w widocznym miejscu, adresu nieruchomości (to jest nazwa ulicy i numer porządkowy nieruchomości ze wskazaniem numeru lokalu, jeśli dotyczy - np. ul. Przykładowa 12B/3 albo sam numer porządkowy nieruchomości ze wskazaniem numeru lokalu, jeśli dotyczy - np. 12B/3) poprzez umieszczenie: wodoodpornej naklejki, wodoodpornego napisu (np. wykonanego farbą, markerem, itp.), oznaczenia w inny sposób zabezpieczonego przed: działaniem czynników atmosferycznych, łatwym jego uszkodzeniem, bądź zmianą,
- przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;
- zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;
- gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków (zgodnie z obowiązującymi przepisami);
- pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi;
- z części nieruchomości służących do użytku publicznego, o których mowa w odrębnych przepisach, właściciel nieruchomości położonej bezpośrednio wzdłuż tej części nieruchomości, poza wyjątkami określonymi w odrębnych przepisach, ma obowiązek uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń niezwłocznie po ich wystąpieniu, według poniższych zasad:
- błoto należy składować na uprzątanej części nieruchomości w sposób niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa korzystających z terenu przeznaczonego do użytku publicznego,
- śnieg należy gromadzić w pryzmach na uprzątanej części nieruchomości, w sposób niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa korzystających z terenu przeznaczonego do użytku publicznego,
- lód należy usuwać w sposób zapewniający bezpieczeństwo korzystających z terenu przeznaczonego do użytku publicznego,
- inne zanieczyszczenia należy usuwać zgodnie z ich charakterem, w sposób niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa korzystających z terenu przeznaczonego do użytku publicznego;
- realizację innych obowiązków określonych w regulaminie utrzymania porządku i czystości w gminie.
Uwaga! Gmina nie prowadzi odbioru odpadów powstających w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, dlatego osoby prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek posiadania własnej umowy na wywóz odpadów.
Nieruchomości, gdzie na części zamieszkują mieszkańcy, a na części prowadzona jest działalność gospodarcza, mają obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami na część zamieszkałą. Natomiast na część nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza mają obowiązek zawarcia umowy z przedsiębiorcą, który będzie odbierał odpady powstające podczas prowadzenia działalności.
Wyjątek:
W przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty na rzecz gminy, dotyczącej nieruchomości zamieszkałej (art. 6j ust. 4a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).